مجله آموزشی: فتوولتائیک و پنل خورشیدی

فتوولتائیک و پنل خورشیدی

فتوولتائیک و پنل خورشیدی

عناوین مقاله

با در کنار هم قرار گرفتن چند سلول خورشیدی (PV Cell) یک ماژول خورشیدی (PV Module) ساخته می‌شود. از کنار هم قرار دادن تعدادی ماژول خورشیدی (PV Module) یک صفحه خورشیدی (PV Panel) ساخته می‌شود که در مصارف بزرگ ردیف‌های زیادی از صفحات خورشیدی (PV Panel) را در کنار هم قرار می‌دهند و یک آرایه خورشیدی (PV Array) تشکیل می‌شود. پنل خورشیدی نور خورشید را جذب کرده و آن را توسط صفحات فتوولتائیک و یا آینه‌هایی که امواج نور خورشید را متمرکز می‌کنند، تبدیل به انرژی الکتریکی می‌کند. این انرژی می‌تواند برای تولید برق و یا ذخیره در باطری‌ها یا محفظه گرمایی استفاده شود.

مبانی فتوولتائیک:

هنگامی که خورشید به یک صفحه خورشیدی می‌تابد، انرژی نور خورشید توسط سلول‌های PV در پنل جذب می‌شود. این انرژی بارهای الکتریکی ایجاد می‌کند که در پاسخ به یک میدان الکتریکی داخلی در سلول حرکت می‌کند و باعث جریان الکتریسیته می‌شود. امروزه، فتوولتائیک احتمالا آشناترین راه برای مهار انرژی خورشیدی است. سری‌های فتوولتائیک معمولاً شامل پنل‌های خورشیدی، مجموعه‌ای از ده‌ها یا حتی صدها سلول خورشیدی است.

سلول‌های خورشیدی مدرن، تصویری آشنا برای مردم دارند؛ به عنوان مثال می‌توان از ماشین حساب‌ها و صفحه‌های خورشیدی روی سقف خانه‌ها و یا چراغ‌های خورشیدی راهنمایی‌رانندگی نام برد.

سلول خورشیدی
سلول خورشیدی

مبانی انرژی حرارتی خورشیدی متمرکز:

سیستم‌های انرژی حرارتی خورشیدی متمرکز (CSP) از آینه‌ها برای بازتاب و تمرکز نور خورشید روی گیرنده‌هایی استفاده می‌کنند که انرژی خورشیدی را جمع‌آوری کرده و آن را به گرما تبدیل می‌کنند. سپس می‌توان از آن‌ها برای تولید برق استفاده شود و یا برای استفاده بعدی ذخیره شود.

از این فناوری در درجه‌ی اول در نیروگاه‌های بسیار بزرگ استفاده می‌شود.

طراحی پنل‌های خورشیدی چگونه است؟

صفحه‌ی خورشیدی (همچنین به عنوان ماژول خورشیدی شناخته می‌شود) تشکیل گردیده از یک لایه‌ از سلول‌های سیلیکونی، یک قاب فلزی، یک قسمت پوشش شیشه‌ای و سیم‌کشی برای انتقال جریان الکتریکی از سیلیکون‌ها است.

سیلیکون، نافلزی با خاصیت رسانایی است که به آن این قابلیت را می‌دهد تا نور خورشید را جذب کرده و آن را به جریان برق مصرفی تبدیل کند. وقتی نور خورشید به سلول سیلیکونی می‌تابد، باعث می‌شود که الکترون‌های سیلیکون به حرکت درآیند و جریان الکتریکی را آغاز کنند. این فرایند را «اثر فتوولتائیک» می‌نامند و عملکرد کلی فناوری پنل خورشیدی را توصیف می‌کند.

فرایند فتوولتائیک (PV) طبق مسیر زیر عمل می‌کند:

  • سلول فتوولتائیک سیلیکونی امواج نور خورشید را جذب می‌کنند.
  • برخورد نور خورشید با سطح سلول سیلیکونی، موجب حرکت الکترون‌ها گردیده و جریان مستقیم الکتریکی به‌وجود می‌آید.
  • سیم‌ها این جریان مستقیم (DC) الکتریسیته را می‌گیرند و به یک مبدل خورشیدی می‌رسانند تا به برق جریان متناوب (AC) تبدیل گردد.

پنل فتوولتائیک
Photovoltaic (PV) system

ماژول‌های فتوولتائیکی، مکانی هستند که الکتریسیته در آن‌ها تولید می‌شود اما این ماژول‌ها تنها بخشی از سیستم کامل فتوولتائیک را شامل می‌شوند. برای اینکه الکتریسیته‌ی تولیدی برای مصارف خانگی و یا مشاغل مفید واقع شود و مورد استفاده قرار گیرد، نیازمند به فناوری‌های دیگری نیز هستیم.

سازه‌های نصب:

سری‌های فتوولتائیک (pv) باید بر روی یک ساختار پایدار و بادوام نصب شوند که بتواند سری را پشتیبانی کند و در طول دراز مدت در برابر آسیب‌های محیطی ازجمله باد، باران، طوفان، خوردگی و … مقاومت کند.

این سازه‌ها سری (pv) را در یک زاویه ثابت که توسط عرض جغرافیایی محلی، جهت سازه و الزامات بار الکتریکی تعیین می‌شود، کج می‌کنند. برای به دست آوردن بالاترین خروجی انرژی سالانه، ماژول‌ها در نیم‌کره شمالی به سمت جنوب و با زاویه‌ای برابر با عرض جغرافیایی محلی متمایل می‌شوند.

نصب در قفسه در حال حاضر رایج‌ترین روش است چرا که بادوام، همه کاره و آسان برای ساخت و نصب است. برای سری‌های فتوولتائیک که روی زمین نصب شده‌اند، مکانیسم‌های ردیابی به‌طور خودکار پنل‌ها را به دنبال خورشید در سراسر آسمان حرکت می‌دهند، که انرژی بیشتر و بازده سرمایه‌گذاری بیشتری را فراهم می‌کند.

ردیاب‌های تک‌محوری معمولا برای ردیابی خورشید از شرق به غرب طراحی می‌شوند. ردیاب‌های دو محوره به ماژول‌ها اجازه می‌دهند تا در طول روز مستقیما به سمت خورشید باشند. به طور طبیعی، سیستم‌های مجهز به ردیابی مستلزم هزینه‌های اولیه بیشتری است و سیستم‌های پیچیده گران‌تر هستند و نیاز به تعمیر و نگهداری بیشتری دارند.

نصب پنل خورشیدی
نصب پنل خورشیدی

دیگر کاربرد‌های انرژی خورشیدی

تولید نمک و آب آشامیدنی:

در برخی از کشور‌ها انرژی خورشیدی در مقیاس کوچکتر برای موارد دیگری نیز به کار می‌رود. برای مثال، در برخی مناطق برای تولید نمک از تبخیر آب دریاها از انرژی خورشیدی استفاده می‌شود. به طوری که واحدهای نمک‌زدایی با تبدیل انرژی خورشید به گرما، به طور مستقیم یا غیرمستقیم، آب نمک را به آب آشامیدنی تبدیل می‌کنند.

تولید هیدروژن و اکسیژن:

انرژی خورشیدی همچنین برای تولید هیدروژن به صورت پاک و تجدیدپذیر به عنوان یک منبع انرژی جایگزین پدیدار آمده است. برگ‌های مصنوعی با تقلید از فرآیند فتوسنتز، سیستم‌هایی مبتنی بر سیلیکون هستند که از انرژی خورشیدی برای شکستن پیوند آب و تقسیم آن به هیدروژن و اکسیژن استفاده می‌کنند و عملا هیچ آلاینده‌ای باقی نمی‌گذارند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب بیشتر در پایدار سولار:

اطلاع از جدیدترین اخبار پیرامون پنل‌های خورشیدی در پایدار سولار

عضویت در مجله آموزشی

برای اطلاع از جدیدترین مطالب سایت در مجله آموزشی عضو شوید