مجله آموزشی: آگری‌ولتاییک چیست؟

آگری‌ولتاییک چیست؟

آگری‌ولتاییک

عناوین مقاله

با افزایش روزافزون جمعیت جهانی و تقاضا برای غذا، شیوه‌‌های کشاورزی پایدار برای جلوگیری از کمبود مواد غذایی در آینده ضرورت پیدا می‌کند.

یکی از روش‌های کشاورزی پایدار، آگری‌ولتاییک(Agrivoltaics)، می‌تواند کلید حل این مشکل باشد.

آگری ولتاییک چیست؟

آگری‌ولتاییک ترکیبی از تولید برق و مواد غذایی در یک زمین است. کاربردها معمولا شامل سیستم‌های فتوولتاییک خورشیدی در همان زمینی است که محصولات در آن رشد می‌کنند. ‌‌آگری‌ولتاییک یک رابطه همزیستی بین محصولات زراعی و فناوری خورشیدی است.

 محصولاتی که دارای پنل‌‌های خورشیدی بالای خود هستند، آب کمتری نیاز دارند و بنابراین رشد موثرتری خواهند داشت. همچنین از زمین‌های زراعی نیز کارآمدتر استفاده می‌شود، زیرا هم غذا و هم انرژی، تولید می‌کنند.

هنگامی که گیاهان به نقطه اشباع نور خود رسیدند، نور اضافی خورشید باعث افزایش فتوسنتز یا رشد گیاه نمی‌شود بلکه تقاضای آب گیاه را افزایش می‌دهد.

 ‌پنل‌های خورشیدی را می‌توان طوری قرار داد که به گیاهان اجازه دهد مقدار مناسبی از نور خورشید را دریافت کنند و در نهایت نور اضافی برای برق برداشت و ذخیره شود.

کاربردهای آگری‌ولتاییک

کاربردهای ‌‌آگری‌ولتاییک معمولا یا آرایه‌‌های خورشیدی روی زمین، سایبان‌‌های خورشیدی یا گلخانه‌ها هستند.

یک آرایه روی زمین شامل سیستم‌های فتوولتاییک خورشیدی است که در داخل زمین‌های زراعی قرار گرفته‌اند که در عین حال به رشد گیاهان برق تولید می‌کنند.

پنل‌‌های خورشیدی می‌توانند هزینه‌‌های برق را با تامین برق در محل برای تجهیزات آبیاری، تراکتور و سایر تجهیزات کشاورزی کاهش دهند.

کاربرد آگری‌ولتاییک
کاربرد آگری‌ولتاییک

سایبان‌های خورشیدی که روی زمین‌های زراعی قرار می‌گیرند مانند آرایه‌های خورشیدی روی زمین عمل می‌کنند، اما نصب آن‌ها می‌تواند گران‌تر باشد.

‌‌پنل‌‌های فتوولتاییک خورشیدی را می‌توان برای گرم کردن و تامین نور گلخانه‌ها به عنوان جایگزینی تمیز و ارزان‌تر برای سوخت‌‌های فسیلی استفاده کرد.

گلخانه‌‌های خورشیدی غیرفعال نیازی به گرم کردن ندارند. آن‌ها گرمای ناشی از فناوری خورشیدی را حفظ می‌کنند و این گلخانه‌ها اجازه می‌دهند انرژی کمتری مصرف کنند.

 همچنین می‌توان از انرژی خورشیدی برای تامین انرژی فناوری کنترل آب و هوا در گلخانه استفاده کرد. این کاربرد معمولا شامل ‌‌پنل‌‌های خورشیدی روی سقف می‌باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب بیشتر در پایدار سولار:

اطلاع از جدیدترین اخبار پیرامون پنل‌های خورشیدی در پایدار سولار

عضویت در مجله آموزشی

برای اطلاع از جدیدترین مطالب سایت در مجله آموزشی عضو شوید