مجله آموزشی: انرژی سبز و انواع منابع تجدیدپذیر

انرژی سبز و انواع منابع تجدیدپذیر

انرژی سبز

عناوین مقاله

انرژی سبز چیست؟

به طور کلی انرژی سبز به آن دسته از انرژی می‌گویند که از منابع طبیعی مانند آب، باد، گرمای درونی زمین و یا نور و گرمای خورشید(انرژی خورشیدی) تولید می‌شود و در هماهنگی با محیط اطراف خود هستند. در حال حاضر انرژی هسته‌ای نیز به عنوان انرژی سبز شناخته می‌شود.

نکته‌ی قابل توجه در رابطه با این نوع از انرژی‌ها، این است که میزان آلودگی تولیدشده توسط آن‌ها برای طبیعت، صفر است و در فرایند تولید آن‌ها، هیچ‌گونه از آسیب‌های زیست‌محیطی به بار نمی‌آورد.

اما این، تنها مزیت آن‌ها نیست! امروزه بیشتر دولت‌ها در پی جنبه‌ی اقتصادی انرژی سبز، به دنبال پیشرفت و توسعه فناوری آن هستند.

انرژی سبز؛ جایگزینی مناسب برای سوخت‌های فسیلی

فعالیت‌های توسعه انسانی، جو زمین را با دی‌اکسیدکربن و سایر انتشارات گازهای گلخانه‌ای پر کرده و باعث تغییر دما گشته است. سوزاندن سوخت‌های فسیلی(زغال‌سنگ، چوب و گازهای طبیعی) از دلایل اصلی افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای هستند. برای مثال گاز دی‌اکسیدکربن با تغییر الگوهای آب و هوا، بالا آمدن سطح دریاها و افزایش آسیب‌های زیست‌محیطی، تاثیر مضری بر محیط‌زیست ما دارد.

نتیجه چنین اختلالی در چرخه طبیعی زمین امواجی از گرمای سوزان و بارندگی‌های شدید که منجر به سیل‌، رانش زمین و خشک‌سالی می‌شود را به وجود می‌آورد. این ناملایمات برای بشر عادی گردیده و باعث تغییر ماهیت فصل‌ها نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان می‌شود.

افزایش مداوم دمای آب و هوای زمین، گرمایش جهانی یا تغییر اقلیم نامیده می‌شود و این یک مشکل جدی است که جامعه را تهدید می‌کند. در کنار این‌ها، اقتصاد جهانی را نیز به خطر انداخته است که منجر به درگیری و بحران سیاسی در سراسر جهان گردیده.

گازهای گلخانه‌ای و انرژی سبز
گازهای گلخانه‌ای

از این رو، نیاز به منابع انرژی سبز و تجدیدپذیر در گذشته نه چندان دور احساس می‌شد. از انواع متداول انرژی سبز می‌توان به انرژی خورشیدی، بادی، برق آبی و… اشاره کرد که در میان آن‌ها انرژی خورشیدی به دلیل حضور فراوان در طبیعت مورد توجه قرار گرفت تا از نیروگاه‌های خورشیدی جهت برآورده کردن تقاضای بالای برق بدون انتشار گازهای گلخانه‌ای استفاده شود.

گزارشی از Ember-climate.org نشان می‌دهد که منابع سبز ۳۸ درصد از برق جهان را در سال گذشته تولید کرده‌اند که بیش از برق تولیدشده از منابع زغال‌سنگ با میزان ۳۶ درصد بوده.

انواع منابع انرژی سبز و تجدیدپذیر:

انرژی بادی

امروزه توربین‌هایی به بلندی آسمان خراش‌ها، انرژی باد را توسط پره‌های توربین به یک ژنراتور الکتریکی منتقل کرده و تبدیل به برق می‌کنند.

انرژی بادی، انرژی سبز
انرژی بادی

انرژی برق آبی

نیروی برق آبی، متکی به آب موجود در طبیعت است و معمولاً انرژی آب رودخانه‌های در حال حرکت یا آبشار را می‌گیرد و با چرخش پره‌های توربین‌، نیروی آب را به برق تبدیل می‌کند.

انرژی برق آبی، انرژی سبز
انرژی برق آبی

انرژی زیست توده

زیست توده یک ماده آلی است که از گیاهان و حیوانات به دست می‌آید و شامل محصولات زراعی، ضایعات چوب و درختان می‌باشد. وقتی زیست توده سوزانده می‌گردد، انرژی شیمیایی به صورت گرما آزاد می‌شود و توربین بخار برق تولید می‌کند.

انرژی زیست توده، انرژی سبز
انرژی زیست توده

انرژی زمین‌گرمایی

آیا تا به حال یک چشمه آب گرم را از نزدیک دیده‌اید؟ هسته زمین، به دلیل فروپاشی تدریجی ذرات رادیواکتیو، به اندازه سطح خورشید گرم می‌باشد. حفر چاه‌های عمیق، آب زیرزمینی بسیار داغی به عنوان یک منبع هیدروترمال به سطح زمین می‌آورد که با استفاده از توربین می‌توان از آن برق تولید کرد. استفاده از این نوع انرژی می‌تواند خطر وقوع زمین لرزه را افزایش دهد.

انرژی زمین گرمایی
انرژی زمین گرمایی

انرژی اقیانوس

درحال حاضر انرژی موج و جزر و مد هنوز در مرحله رشد است. ولی گرانش ماه همواره بر اقیانوس حاکم خواهد بود که استفاده از انرژی آن را به یک گزینه جذاب تبدیل می‌کند. این انرژی جزر و مدی می‌تواند آسیب زیادی به حیات‌وحش بزند.

انرژی اقیانوس
انرژی اقیانوس

انرژی خورشیدی

”در طی یک ساعت، انرژی ای که از خورشید به زمین ساطع می شود بیشتر از کل انرژی است که هر فرد در طول عمر خود دریافت می‌کند!”

به همین دلیل امروزه ما از انرژی خورشید به روش‌های مختلفی برای گرمایش خانه، در تجارت، گرم کردن آب و نیروگاه‌های برق استفاده می‌کنیم. سیستم‌های خورشیدی توزیع‌شده، برق را به صورت محلی برای گرمایش خانه‌ها و اداره‌ها از طریق نیروگاه های خانگی روی پشت بام‌ها یا در مقیاس بزرگتر،در نیروگاه های تجاری و صنعتی تولید می‌کنند.

خوشبختانه سیستم‌های خورشیدی، گاز گلخانه‌ای یا آلاینده‌های خطرناک برای محیط‌زیست تولید نمی‌کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب بیشتر در پایدار سولار:

اطلاع از جدیدترین اخبار پیرامون پنل‌های خورشیدی در پایدار سولار

عضویت در مجله آموزشی

برای اطلاع از جدیدترین مطالب سایت در مجله آموزشی عضو شوید