اتاق خبر: ترکیه به طور رسمی بزرگترین نیروگاه خورشیدی اروپا را راه‌اندازی کرد

ترکیه به طور رسمی بزرگترین نیروگاه خورشیدی اروپا را راه‌اندازی کرد

راه‌اندازی بزرگترین نیروگاه خورشیدی اروپا در ترکیه

عناوین خبر

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، روز سه‌شنبه به طور رسمی بزرگترین نیروگاه خورشیدی اروپا را که در مکان واحد و یکی از پنج نیروگاه بزرگ جهان ساخته شده است افتتاح کرد.

رئیس جمهور خطاب به حضار در مراسم تحلیف گفت: ترکیه دیگر کشوری نخواهد بود که به منابع انرژی نیاز دارد، بلکه کشوری با قابلیت صادرات انرژی خواهد بود.

ظرفیت نصب ۱۳۵۰ مگاواتی نیروگاه Kaylon

نیروگاه خورشیدی در استان مرکزی قونیه که توسط Kalyon Energy، وابسته به یکی از شرکت‌های بزرگ ترکیه، Kalyon Holding، توسعه یافته است، دارای ظرفیت نصب شده ۱۳۵۰ مگاوات (MW) است.

تولید سالانه ۳ میلیون کیلووات ساعت برق

بیش از ۳.۲ میلیون پنل خورشیدی در این تاسیسات، سالانه ۳ میلیون کیلووات ساعت برق تولید خواهند کرد که برای تامین برق ۲ میلیون نفر و جلوگیری از استفاده ۴۵۰ میلیون دلاری از منابع معادل سوخت فسیلی کافی است.

افزایش ۲۰ درصدی انرژی خورشیدی ترکیه

این نیروگاه یک میلیارد دلاری، قبلا تولید برق را آغاز کرده است، سالانه از انتشار ۱.۵ میلیون تن کربن جلوگیری می‌کند و سهم انرژی خورشیدی در کل تولید انرژی ترکیه را به ۲۰ درصد افزایش می‌دهد.

هولدینگ کالیون در آگوست سال گذشته با فروش ۵۰ درصد از سهام کالیون انرژی به شرکت هولدینگ بین‌المللی ابوظبی (IHC) به قیمت حدود ۴۹۰ میلیون دلار موافقت کرد. این معامله شامل پروژه انرژی خورشیدی در کاراپینار، علاوه بر پروژه دیگری در منطقه غازیانتپ و پروژه برق بادی در آنکارا بود.

نیروگاه خورشیدی در ترکیه
نیروگاه خورشیدی در ترکیه

پروژه‌های YEKA

Kalyon Energy این نیروگاه را به عنوان بخشی از منطقه منابع انرژی تجدیدپذیر کشور (YEKA) توسعه داد.

پروژه‌های YEKA از سرمایه‌گذاری‌های سرمایه‌گذاران محلی و یا کنسرسیوم‌ها برای تولید تجهیزات و ساخت تاسیسات تولید برق در مقیاس بزرگ استفاده‌ می‌کنند.

تفاوت این تاسیسات با سایر تاسیسات ذکر شده به عنوان پارک‌های خورشیدی بزرگ در این است که بودجه آن توسط گروهی از سرمایه‌گذاران یا کنسرسیوم‌ها به جای یک سرمایه‌گذار تامین‌ می‌شود.

این پروژه ۲۰ میلیون متر مربع را پوشش می‌دهد

این نیروگاه که نصب آن در اوایل سال ۲۰۲۰ راه‌اندازی شد، مساحتی بالغ بر ۲۰ میلیون متر مربع را پوشش‌ می‌دهد و در منطقه‌ای با بیشترین تابش خورشیدی قرار دارد.

تامین تاسیسات پروژه توسط اولین کارخانه تولید ماژول آنکارا

کارخانه فناوری‌های خورشیدی Kalyon که در آگوست ۲۰۲۰ توسط اردوغان افتتاح شد، اولین مرکز تولید پنل خورشیدی کاملا یکپارچه است که تمام مراحل تولید پنل خورشیدی، از جمله تحقیق و توسعه (R&D) را زیر نظرخود انجام می‌دهد.

ظرفیت تولید سالانه ۱۰۰۰ مگاوات Kalyon PV از ۵۰۰ مگاوات اولیه افزایش یافته و قرار است با سرمایه‌گذاری ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون دلاری به بیش از ۲۰۰۰ مگاوات افزایش یابد.

پنل‌های خورشیدی موجود در این تاسیسات از اولین کارخانه یکپارچه تولید شمش خورشیدی – ویفر – ماژول سلولی خورشیدی ترکیه در آنکارا‌ می‌آیند که توسط شرکت تولید فناوری انرژی خورشیدی Kalyon تاسیس شد و تولید آن در آگوست ۲۰۲۰ آغاز شد.

پروژه‌های YEKA ، محرک‌ رشد انرژی‌های تجدیدپذیر

در سال‌های اخیر، پروژه‌های YEKA محرک‌های اصلی رشد در انرژی‌های تجدیدپذیر، هم از نظر توسعه فناوری، تولید تجهیزات و هم تولید برق بوده‌اند.

ظرفیت فعلی انرژی‌های تجدیدپذیر ترکیه بیش از نیمی از کل ظرفیت برق نصب شده کشور را تشکیل‌ می‌دهد که تا ۷ آوریل به ۱۰۴۴۸۸ مگاوات رسید.

ظرفیت منابع تجدیدپذیر ترکیه برای تولید برق

پس از ظرفیت برق آبی حدود ۳۱۶۰۰ مگاوات، باد با ۱۱۴۹۰ مگاوات دومین منبع انرژی تجدیدپذیر برق است. نیروگاه‌های خورشیدی در همین مدت به ۹۸۲۰ مگاوات رسید.

حداقل ۱۰۰۰ مگاوات ظرفیت انرژی بادی و خورشیدی در سال ۲۰۲۳ به مجموعه انرژی‌های تجدیدپذیر کشور اضافه خواهد شد.

ترکیه در آستانه تبدیل به چهارمین کشور اروپایی در بازار بزرگ انرژی‌های تجدیدپذیر

بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، پیش‌بینی می‌شود ترکیه در پنج سال آینده حدود ۶۴ درصد رشد در ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر خود به ۹۰ گیگاوات (GW) داشته باشد که تقریبا ۷۵ درصد از این افزایش انرژی خورشیدی و بادی است.

این رشد به آن کمک می‌کند تا رتبه چهارم را در اروپا و در بین ۱۰ بازار بزرگ انرژی‌های تجدیدپذیر در جهان کسب کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار انرژی خورشیدی در پایدار سولار:

اطلاع از جدیدترین مطالب آموزشی درباره پنل‌های خورشیدی در پایدار سولار

عضویت در خبرنامه

برای اطلاع از جدیدترین مطالب سایت در خبرنامه عضو شوید