اتاق خبر: عربستان سعودی بزرگترین نیروگاه خورشیدی جهان را راه‌اندازی می‌کند

عربستان سعودی بزرگترین نیروگاه خورشیدی جهان را راه‌اندازی می‌کند

نیروگاه خورشیدی در عربستان

عناوین خبر

در تاریخ ۹ آذر  ACWA Power (شرکت محلی آب و برق)، قراردادی را با شرکت هلدینگ آب و برق “بَدیل” برای ساخت بزرگترین نیروگاه خورشیدی تک سایتی جهان در الشعیبه، استان مکه امضا کرد.

افزایش ۱۵ گیگاواتی ظرفیتی انرژی تجدیدپذیر عربستان در سال ۲۰۲۲

پیش‌بینی می‌شود که این نیروگاه خورشیدی تا پایان سال ۲۰۲۵ با ظرفیت تولید ۲۰۶۰ مگاوات شروع به کار کند. ما انتظار داریم سرمایه‌گذاری در پروژه‌های انرژی پاک با کمک قیمت‌های بالای نفت در سال ۲۰۲۳ افزایش یابد، زیرا عربستان سعودی به دنبال افزایش ۱۵ گیگاوات ظرفیت انرژی تجدیدپذیر در سال ۲۰۲۲ است که از اهداف اقلیمی‌ دولت و استراتژی تنوع اقتصادی حمایت می‌کند.

حمایت صندوق سرمایه‌گذاری دولتی عربستان از توسعه تاسیسات ۱.۵ گیگاواتی

این پروژه توسط یک سرمایه‌گذاری مشترک به طور نصف نصف توسط ACWA و Badeel تاسیس شده است. این دو شرکت همچنین در حال توسعه تاسیسات خورشیدی ۱.۵ گیگاواتی Sudair  هستند و هر دو شرکت توسط صندوق سرمایه‌گذاری دولتی عربستان سعودی، PIF (صندوق سرمایه‌گذاری عمومی) حمایت می‌شوند که به ترتیب ۵۰ و ۱۰۰ درصد سهام ACWA و Badeel را در اختیار دارد.

سرمایه‌گذاری سالانه ۴۰ میلیون دلار برای توسعه ظرفیت انرژی تجدیدپذیر تا سال ۲۰۷۰

دولت به PIF دستور داده است تا از ابتکارات مرتبط با استراتژی “چشم‌انداز ۲۰۳۰ “ که نیازمند توسعه و استقرار فناوری‌های انرژی پاک است، حمایت مالی کند. PIF همچنین قصد دارد تا ۷۰ درصد از ظرفیت انرژی تجدیدپذیر کشور را تا سال ۲۰۳۰ توسعه دهد، که این هدف همراه با دستور این صندوق برای سرمایه‌گذاری سالانه حداقل ۴۰ میلیارد دلار در اقتصاد داخلی، است. همچنین، این پروژه به تعهد PIF برای دستیابی به هدف تاثیر کربن خنثی تا سال ۲۰۵۰ کمک می‌کند.

نیروگاه خورشیدی در عربستان
نیروگاه خورشیدی

انرژی تجدیدپذیر یک فرصت تجاری برای عربستان

انرژی‌های تجدیدپذیر توسط دولت عربستان سعودی در درجه اول به عنوان یک فرصت تجاری در نظر گرفته می‌شود، زیرا این کشور به دنبال تبدیل شدن به کم‌هزینه‌ترین تولیدکننده انرژی‌های تجدیدپذیر در جهان است. عربستان سعودی در حال حاضر در رده‌ی پایین‌ترین تعرفه‌های انرژی خورشیدی در جهان قرار دارد.

علاوه بر این، در حالی که قیمت‌های بین‌المللی انرژی همچنان بالا است، عربستان سعودی به دنبال آزادسازی نفت و گاز برای صادرات است. اگرچه بودجه و مسایل مالی، نیروی محرکه اصلی توسعه سریع انرژی‌های تجدیدپذیر است، اما اهداف شهرت نیز عاملی در افزایش توجه دولت به انرژی پاک است، به خصوص که دولت عربستان، هدف انتشار کربن خالص صفر را تا سال ۲۰۶۰ در برنامه خود قرار داده است.

برنامه‌ی دولت عربستان برای توسعه ظرفیت برق با انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال ۲۰۳۰

پروژه انرژی خورشیدی بخشی از برنامه‌ای گسترده‌تر دولت برای انرژی‌های تجدیدپذیر است که در آن انرژی خورشیدی نقش اصلی را ایفا می‌کند و تا سال ۲۰۳۰، ۴۰ گیگاوات (حدود دو سوم ظرفیت تجدیدپذیر) تولید می‌کند. احتمال داده می‌شود که عربستان سعودی از درآمدهای کنونی نفت برای انتقال سریع‌تر انرژی پاک خود در سال ۲۰۲۳ بهره‌برداری کند، زیرا دولت قصد دارد تا سال ۲۰۳۰، در مجموع ۳۸۰ میلیارد ریال سعودی (۱۰۱ میلیارد دلار) سرمایه‌گذاری کند تا انرژی‌های تجدیدپذیر را به ۵۰ درصد از ظرفیت تولید برق برساند. (حدود ۵۸.۷ گیگاوات)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار انرژی خورشیدی در پایدار سولار:

اطلاع از جدیدترین مطالب آموزشی درباره پنل‌های خورشیدی در پایدار سولار

عضویت در خبرنامه

برای اطلاع از جدیدترین مطالب سایت در خبرنامه عضو شوید