اتاق خبر: تامین نیازهای جهانی انرژی با پنل‌های خورشیدی دو وجهی

تامین نیازهای جهانی انرژی با پنل‌های خورشیدی دو وجهی

پنل خورشیدی دووجهی

عناوین خبر

SunLab که در مرکز تحقیقات فوتونیک دانشگاه اتاوا قرار دارد، برترین آزمایشگاه مدل‌سازی و خصوصیات کانادایی برای نسل بعدی دستگاه‌های خورشیدی دو وجهی، چند اتصالی و متمرکز است.

روشی برای آزمایش مداوم عملکرد پنل‌های خورشیدی دو وجهی

این مطالعه که در ژورنال ژول (Joule) منتشر شده است، از تیم SunLab در دانشکده‌های مهندسی و علوم، روشی را پیشنهاد می‌کند که با در نظر گرفتن اثرات خارجی پوشش زمین مانند برف، چمن و خاک، اندازه‌گیری پنل‌های دو وجهی را در داخل خانه بهبود می‌بخشد. این روشی برای آزمایش مداوم عملکرد پنل‌های خورشیدی دو وجهی در داخل خانه فراهم می‌کند که به طور دقیق نحوه عملکرد پنل‌ها در فضای باز را نشان می‌دهد.

با توجه به اینکه فتوولتاییک‌های دو وجهی تا سال ۲۰۵۰ بیش از ۱۶ درصد از تقاضای انرژی جهانی را تامین می‌‌کنند، روش SunLab استانداردهای اندازه‌گیری دستگاه‌های بین‌المللی را بهبود می‌‌بخشد که در حال حاضر بین پوشش زمین تمایز قائل نمی‌شوند.

ارین تونیتا، نویسنده اصلی و دانشجوی دکترای فیزیک که زیر نظر پروفسور کارین هینزر مطالعه می‌کند، بیان کرد: «روش تابش مقیاس عقب، یک روش بهبود یافته برای اندازه‌گیری و مدل‌سازی داخلی دستگاه‌های دو وجهی است که معرف شرایط محیطی خارج از منزل است.

مدل‌سازی دستگاه‌های دو وجهی که معرف شرایط محیطی در فضای باز است. گنجاندن این روش جدید در استانداردهای دو وجهی آینده، یک روش سازگار برای آزمایش عملکرد پنل دو وجهی در شرایط زمینی از جمله برف، چمن و خاک، مطابق با شرایط مختلف روشنایی جهانی ارائه می‌کند.»

مزیت‌ پنل دو وجهی نسبت به پنل‌های سنتی

فتوولتاییک مطالعه تبدیل انرژی خورشیدی به الکتریسیته از طریق مواد نیمه رسانا مانند سیلیکون است. در پنل‌های خورشیدی دو وجهی، مواد نیمه‌رسانا بین دو ورقه شیشه قرار می‌گیرند تا امکان جمع‌آوری نور خورشید در هر دو طرف فراهم شود، یک طرف آن معمولا به سمت خورشید و طرف دیگر به سمت زمین زاویه دارد.

نور اضافی جمع‌آوری‌شده توسط پنل‌های خورشیدی دو وجهی در قسمت عقب، مزیتی نسبت به پنل‌های خورشیدی سنتی دارد، به طوری که تولیدکنندگان نسبت به پنل‌های خورشیدی سنتی تا ۳۰ درصد افزایش تولید دارند. پنل‌های خورشیدی دو وجهی نیز دوام بیشتری نسبت به پنل‌های سنتی دارند و می‌‌توانند برای بیش از ۳۰ سال برق تولید کنند.

مزایای این روش چیست؟

تونیتا از مزایای این روش می‌گوید: «پیاده‌سازی این روش در استانداردهای بین‌المللی برای چنین پنل‌هایی می‌تواند پیش‌بینی عملکرد پنل دو وجهی در فضای باز را تا ۲ درصد مطلق انجام دهد.»

  • امکان مقایسه بین فناوری‌های پنل‌های دو وجهی موجود و در حال ظهور
  • افزایش عملکرد از طریق بهینه‌سازی طراحی خاص پوشش زمین
  • افزایش استقرار پنل‌های خورشیدی در بازارهای غیرسنتی
  • کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در استقرار پنل دو وجهی
  • بهبود دیتا شیت‌های تولید پنل دو وجهی

تامین بیش از ۱۶ درصد از تقاضای انرژی جهانی توسط فتوولتاییک دو وجهی تا ۲۰۵۰

پروفسور هینزر، بنیان‌گذار SunLab و کرسی تحقیقات دانشگاه در دستگاه‌های فوتونیک برای انرژی و استاد دانشکده مهندسی برق و علوم کامپیوتر، گفت: «این روش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا نفوذ انرژی تجدیدپذیر به سمت دنیای خالص صفر (کربن خنثی) افزایش می‌یابد. پیش‌بینی می‌شود که فتوولتاییک‌های دو وجهی تا سال ۲۰۵۰ بیش از ۱۶ درصد از عرضه انرژی جهانی یا حدود ۳۰۰۰۰ تراوات ساعت در سال را تامین کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار انرژی خورشیدی در پایدار سولار:

اطلاع از جدیدترین مطالب آموزشی درباره پنل‌های خورشیدی در پایدار سولار

عضویت در خبرنامه

برای اطلاع از جدیدترین مطالب سایت در خبرنامه عضو شوید