مجله آموزشی: هزینه نگهداری پنل‌های خورشیدی

هزینه نگهداری پنل‌های خورشیدی

هزینه نگهداری پنل

عناوین مقاله

پنل‌های خورشیدی به منظور عملکرد، نیاز به نگهداری بسیار کمی دارند. با این حال، پنل‌ها مهم‌ترین و حساس‌ترین جزعه یک نیروگاه خورشیدی محسوب می‌شوند و نگهداری از آن‌ها بسیار کلیدی‌تر از سایر تجهیزات نیروگاه می‌باشد. در طول دوره بهره‌برداری از یک نیروگاه خورشیدی، وجود سایه، گرد و خاک و یا آلودگی بر سطح پنل حتما باید برطرف و کنترل شود تا مطمئن شویم چیزی مانع دریافت نور خورشید پنل‌ها نمی‌شود؛ چرا که در غیر این صورت باعث افت توان تولید آن پنل در نتیجه افت انرژی تولیدی رشته‌ای خواهد شد.

امروزه با استفاده از تکنولوژی تصویربرداری حرارتی و استفاده از پهباد، می‌توانیم عملکرد پنل‌ها را کنترل کنیم و پس از تحلیل داده‌های دریافتی، می‌توان نسبت به شناسایی نقاط آسیب‌پذیر و رفع آن‌ها اقدامات لازم را انجام دهیم.

اتصالات الکتریکی و سیم‌کشی‌ها نقش بسیار مهمی در یک سیستم خورشیدی ایفا می‌کنند. بدون وجود اتصالات و سیم‌کشی مناسب، توان تولید شده پنل‌ها به مصرف‌کننده نهایی یا شبکه تحویل نخواهد شد. بازرسی و نگهداری دوره‌ای تاسیسات مخصوصا کابل‌های DC بسیار ضروری می‌باشد. عدم توجه به این موضوع تاثیرات نامطلوبی بر عملکرد سیستم خورشیدی خواهد داشت، همچنین ایمنی سیستم دچار مشکل خواهد شد.

نیروگاه‌های برق خورشیدی کم‌هزینه هستند و هزینه‌های جانبی و تعمیرات خاصی ندارند. بااین ‌وجود شما نیاز است که سالانه بازرسی دوره‌ای داشته باشید و از شرکت‌های پیمانکار بخواهید که پنل‌ها و اینورتر و … را چک کرده و اگر مشکلی دارند برطرف نمایند. تنها هزینه‌ای که دارند هزینه تمیز کردن پنل‌های خورشیدی و آچارکشی و رنگ کردن استراکچر است که حدودا ۱ تا ۳ درصد درآمد کل خواهد بود. برای نیروگاه‌های بزرگ حدودا ۳ درصد درآمدکل برای تمیزکاری اختصاص می‌یابد که با توجه به کثیف بودن پنل‌ها ممکن است سالی یکبار تا سالی ۴ و… مرتبه شست‌وشو شوند. هرچقدر میزان شست‌وشو بیشتر باشد هزینه بالاتر است.

چند وقت یک بار باید پنل‌ها بررسی شوند؟

ما در امر تمیز کردن توصیه می‌کنیم پنل‌ها را حداقل در هر شش ماه یک بار تمیز و بازرسی کنید. تمیز کردن پنل خورشیدی در فواصل منظم از ساخت مواد باقیمانده جلوگیری می‌کند و پنل‌های شما را در هر زمان بهینه کار می‌کند. خاک روی پنل‌های خورشیدی معمولا تاثیر بسیار کمی ‌در عملکرد آن‌ها دارد. تمیز کردن پنل خورشیدی علاوه بر آنچه که به طور طبیعی توسط باران انجام می‌شود باعث افزایش تولید برق از پنل خورشیدی می‌شود.

به عنوان یک قانون کلی صنعت خورشیدی، پنل‌های خورشیدی حدود ۲۵ تا ۳۰ سال طول عمر دارند.

آیا پنل خورشیدی شکسته هنوز کار خواهد کرد؟

هنگامی که یک صفحه خورشیدی به خطر بیفتد، هیچ راهی برای اصلاح آن وجود ندارد. در حالی که هنوز کار خواهد کرد، شما نمی‌توانید قطعاتی را که از بین رفته است، دوباره وصل کنید. پنل‌های خورشیدی به سلول‌های کاملا مهر و موم شده نیاز دارند تا عملکرد بهینه داشته باشند. تنها راه برای اصلاح آسیب در خروجی بهینه، تعویض پنل است. هم چنین سلول‌های خورشیدی فقط با لایه‌ای از شیشه محافظت می‌شوند.

اگر شیشه شکسته شود و آب به کار پنل خورشیدی وارد شود، برق‌گرفتگی خطر جدی است. هم چنین پنل‌های خورشیدی در هنگام نصب به سقف شما صدمه نمی‌رسانند و برای اکثر صاحبان خانه‌ها، نصب پنل‌های خورشیدی تا زمانی که دارای مجوز حرفه‌ای باشد و سقف شما در وضعیت خوبی باشد، باعث آسیب رساندن سقف نمی‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب بیشتر در پایدار سولار:

اطلاع از جدیدترین اخبار پیرامون پنل‌های خورشیدی در پایدار سولار

عضویت در مجله آموزشی

برای اطلاع از جدیدترین مطالب سایت در مجله آموزشی عضو شوید