مجله آموزشی: پروفیل آلومینیومی چیست؟

پروفیل آلومینیومی چیست؟

پروفیل آلومینیومی

عناوین مقاله

پروفیل آلومینیومی

امروزه فلزات جایگاه خاص و مهمی را در صنایع دارا هستند که همین امر اهمیت آن‌هارا به صورت چشم‌گیری افزایش می‌دهد. فولاد و آلومینیوم به عنوان یکی از محبوب‌ترین انواع فلزات در صنایع مدرن امروز شناخته می‌شوند. در این مقاله به بررسی کاربردها و ویژگی‌های فلز آلومینیوم و پروفیل آلومینیومی می‌پردازیم.

از آلومینیوم در بازار کنونی به شکل پروفیل استفاده می‌شود که محبوبیت زیادی دارد. جالب است بدانید، که محصولات متنوعی بر پایه این ساختار تولید می‌شود و اغلب در ساخت‌و‌ساز سازه‌های ساختمانی و صنعتی کاربرد دارد. در دهه‌های اخیر آلومینیوم به عنوان فلزی محبوب شناخته شده است و جایگاه خاص و ویژه‌ای در بازار دارد.

در لغت‌نامه، پروفیل به معنای ثابت بودن مقطع در طول مشخص است. پروفیل شامل انواع مختلفی می‌باشد که از اصلی‌ترین کاربردهای پروفیل‌ها، ساخت درب و پنجره‌های فلزی می‌باشد.

آلومینیوم فلزی نقره‌ای رنگ با جلای فلزی، نرم، سبک و دارای قابلیت شکل‌پذیری زیاد است. از ویژگی‌های مهم آلومینیوم، سبک وزنی و قابلیت عدم زنگ‌زدگی می‌باشد. پروفیل اکستروژن آلومینیوم به عنوان یکی از پرمصرف‌ترین بخش مصارف آلومینیوم به حساب می‌آید.

تولید پروفیل آلومینیومی
تولید پروفیل آلومینیومی

پروفیل آلومینیومی چگونه تولید می‌شود؟

برای تولید پروفیل آلومینیومی، ابتدا ماده اولیه را که بیلت آلومینیومی نام دارد، از فشار بسیار بالا و درجه حرارت مناسب آن عبور می‌دهند و سپس آن را از میان قالب‌های مخصوصی حرکت می‌دهند. به این ترتیب ماده اولیه تغییر شکل یافته و به فرم دلخواه و مورد نظر درمی‌آید.

به خاطر اعمال فرآیند حرارتی و فشار بالا روی فلز آلومینیوم، ماده اولیه کاملا تغییر شکل داده و در نتیجه پروفیل آلومینیومی به دست می‌آید.

ویژگی‌های پروفیل آلومینیومی

  • قیمت مناسب
  • انعطاف‌پذیری
  • نسبت تغییر شکل
  • چگالی نسبتا پایین
  • استحکام و مقاومت
  • ضد زنگ
  • رسانایی
  • عایق حرارتی نسبتا ضعیف

از مهم‌ترین ویژگی‌های پروفیل آلومینیومی، شکل‌پذیر بودن و انعطاف آن است. امروزه این ماده به دلیل داشتن خاصیت انعطاف‌پذیری، جایگزین آهن شده است. وزن سبک و مناسب پروفیل آلومینیوم، یکی دیگر از ویژگی‌های کاربردی آن است. همین ویژگی باعث شده است که از این فلز در صنایع هوایی از جمله هواپیماسازی استفاده‌ی گسترده‌ای صورت گیرد.

از زمان ورود پروفیل آلومینیوم به بازار، این فلز همواره جایگاه خود را در دو زمینه ساختمانی و صنعتی حفظ کرده است. ویژگی دیگر پروفیل‌های آلومینیومی، تبادل دما است. این ویژگی یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های پروفیل آلومینیوم با آهن می‌باشد. پنجره‌های آهنی معمولا انرژی بیشتری هدر می‌دهند، اما پنجره‌های آلومینیومی اینطور عمل نمی‌کنند و این موضوع در بهینه‌سازی مصرف انرژی اهمیت بسیار زیادی دارد.

ویژگی مهم دیگر پروفیل آلومینیوم، زیبایی آن است. همچنین استحکام و مقاومت بالایی دارد و به همین دلیل برای استفاده در ساختمان‌های مسکونی و اداری مناسب است. پروفیل‌های آلومینیومی ظریف و شکیل هستند و نصب آن‌ها آسان و سریع است. همچنین غیرقابل اشتعال می‌باشند و برای نصب در آشپزخانه‌ها گزینه امن و مناسبی به حساب می‌آیند. روی پنجره‌هایی که از جنس آلومینیوم هستند، می‌توان شیشه دوجداره یا چند جداره نصب کرد و با این کار، کاربری‌شان را به کاربری پنجره UPVC نزدیک کرد.

وزن پروفیل‌های آلومینیومی نسبت به پنجره‌های UPVC سبک‌تر است و قابلیت بازیافت دارند. همچنین در طرح و رنگ‌های مختلف، در بازار روز به فروش می‌رسند.

کاربردهای پروفیل آلومینیومی
کاربرد پروفیل آلومینیومی در پنل خورشیدی

کاربردهای پروفیل آلومینیومی چیست؟

صنعت ساختمانی مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین صنعتی است که پروفیل آلومینیومی در آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. از پروفیل آلومینیوم در صنایع مختلفی استفاده می‌شود. ساختمان‌سازی بازار مهمی برای آلومینیوم به حساب می‌آید. از مهم‌ترین فاکتورهایی که باعث استفاده از آلومینیوم در این صنعت می‌شود می‌توان به وزن کم، شکل‌پذیری بالا و انعطاف‌پذیری آن، مقاومت زیاد در برابر زنگ‌زدگی، کم‌هزینه در نگهداری، طول عمر زیاد و عدم‌نیاز به رنگ‌کردن می‌باشد. از دیگر زمینه‌های استفاده آلومینیوم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

قوطی‌سازی و بسته‌بندی

از آلومینیوم استفاده‌ی گسترده‌ای برای تولید لوازم بسته‌بندی می‌شود. از این ماده برای ساخت بدنه، سر و ته قوطی‌های کنسرو، حلقه‌ها و تسمه‌ها، فویل و بسته‌بندی‌های انعطاف‌پذیر و… استفاده می‌شود.

صنایع برقی

از دهه۲۰ میلادی تا به امروز، از آلومینیوم برای قسمت بالایی دکل‌های انتقال برق فشار قوی استفاده می‌شود. وزن کم آلومینیوم و مقاومت بالای آن، باعث می‌شود که امکان ساخت دکل‌های بلند و مستحکم فرآهم شود. این موضوع باعث کاهش قیمت در سیستم انتقال نیرو می‌شود.

ساخت لوازم خانگی

در سال‌های اخیر تولید کولرها، یخچال‌ها و فریزرها، دو برابر شده است. البته استفاده از آلومینیوم به دلیل احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر در وسایل پخت وپز مثل اجاق گاز، رو به کاهش است. از آلومینیوم در تولید ماشین لباسشویی نیز استفاده می شود.

ماشین‌ها و تجهیزات

از آلومینیوم و آلیاژهای آن برای ساخت وسایل مهندسی و ماشین‌های مختلف استفاده می‌شود. این بخش شامل صنایع کشاورزی، ساختمان‌سازی و تجهیزات کارخانه‌ها می‌باشد.

این موارد شامل لوله‌های آبیاری، داربست‌ها، وسایل اتصالات و دیگر تجهیزات است.

انواع پروفیل آلومینیومی

صنایع متالوژی

آلومینیوم در پروسه‌های مختلف تولید استیل به عنوان آلیاژ برای فولاد و برای استفاده در روش‌هایی همچون گالوانیزه کردن استیل، کاربرد دارد.

تولید باتری‌ها

آلومینیوم در موارد متعددی برای تولید و ذخیره‌سازی انرژی الکتریکی مورد آزمایش قرار گرفته است. استفاده از باتری‌هایی با جنس آلومینیوم هوا به خصوص در ماشین‌هایی که با انرژی الکتریسیته فعالیت می کنند، گسترش یافته است.

تولید ظرف‌های نسوز

بوکسیت‌ها به عنوان یک ماده دیرگداز کاربرد دارند. بوکسیت خام ۵ الی ۳۰ درصد رطوبت دارد و بعد از خشک کردن به ۱درصد می‌رسد. مشخصات شیمیایی آن‌‌ها نسبت به کاربردهای نهایی متغیر است.

تولید در و پنجره

پروفیل آلومینیومی انواع مختلفی دارد و هر یک از انواع آن برای ساخت قسمتی از قاب، فریم یا بازشوی درب و پنجره‌ها به کار می‌رود. درب و پنجره‌هایی که با پروفیل‌های آلومینیومی تولید می‌شوند، با توجه به نوع پروفیلی که در تولیدشان استفاده می‌شود، تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب بیشتر در پایدار سولار:

اطلاع از جدیدترین اخبار پیرامون پنل‌های خورشیدی در پایدار سولار

عضویت در مجله آموزشی

برای اطلاع از جدیدترین مطالب سایت در مجله آموزشی عضو شوید