مجله آموزشی: شیشه سکوریت چیست؟

شیشه سکوریت چیست؟

شیشه سکوریت

عناوین مقاله

امروزه، بیشتر خانه‌ها و یا ساختمان‌های تجاری با پنجره‌های بزرگ ساخته می‌‌شوند که قسمت بزرگی از دیوارها را اشغال می‌‌کنند. یک راه عالی برای اطمینان از ایمنی همیشگی و دائم استفاده از شیشه سکوریت است. شیشه سکوریت نوعی شیشه‌ی خاص است که بسیار قوی‌تر از شیشه معمولی عمل می‌کند که در نتیجه در برابر شکستگی مقاومت بالایی دارد و سخت می‌شکند. در برخی از مناطق جهان استفاده از شیشه سکوریت در ساخت ساختمان‌های تجاری برای سازندگان الزامی است اما این بدان معنی نیست که شما نمی‎‌توانید از آن در ساخت خانه‌ی مسکونی خود استفاده کنید!

شیشه سکوریت در ضخامت‌های یکسان با شیشه‌های ساده، در برابر شکستگی مقاومت بیشتری دارد، به طوری که به راحتی می‌‌توان گفت که مقاومت مکانیکی آن ۵ برابر بیشتر است. در صورتی که شیشه بشکند برخلاف شیشه‌های ساده، شیشه سکوریت به قطعات کوچک با لبه‌های صیقلی تبدیل می‌شود که قابلیت برش ندارند و آسیبی نمی‌رسانند.

ساخت شیشه تمپرد یک فرآیند کاملا عملیاتی حرارتی است که بر روی شیشه‌هایی که مصارف ساختمانی دارند اعمال می‌‌شود. این فرآیند را می‌‌توان بر روی انواع شیشه‌ها اعم از شیشه‌های رنگی، رفلکتیو و لعاب‌دار اعمال کرد. از انواع شیشه سکوریت می‌توان به شیشه‌ حرارت دیده و شیشه لمینت اشاره کرد.

تفاوت‌ها و شباهت‌های شیشه سکوریت با شیشه‌های معمولی:

یکی از پرکاربردترین شیشه‌ها امروزه، شیشه سکوریت، میرال و یا نشکن است که در ادامه برخی از شباهات و تفاوت‌های آن‌ها را مورد بحث قرار می‌دهیم:

استحکام شیشه سکوریت
استحکام شیشه سکوریت

استحکام و امنیت:

مهم‌ترین نفاوت شیشه سکوریت و شیشه‌ی معمولی در استحکام و امنیت آن است. شیشه تمپرد بسیار قوی‌تر و مقاوم‌تر از شیشه معمولی می‌باشد. که در واقع یعنی شیشه تمپرد در ضخامت یکسان مقاومتی حدود ۵ برابر شیشه معمولی دارد. شیشه سکوریت در برابر حرارت نیز مقاوم است و می‌تواند تا ۳ برابر بیشتر از شیشه معمولی در برابر شوک حرارتی مقاوم باشد.

قابلیت برش مجدد:

شیشه معمولی را می‌توان هر زمان و به هر میزان که مورد استفاده باشد برش زد و دوباره از آن استفاده کرد در صورتی که این قابلیت برای شیشه حرارت دیده وجود ندارد.

ابتدا قبل از سفارش‌گیری، باید ابعاد دقیق آن اندازه گیری شود و هر عملیات مورد نیاز دیگری از جمله سوراخ‌کاری، لول‌زنی، سند بلاست کردن و… قبل از فرایند سکوریت شدن روی آن به عمل آید.

شکستن:

تفاوت بسیار مهم بعدی، الگوی شکستن شیشه سکوریت است. اگر فشار و ضربه به قدری زیاد باشد که شیشه سکوریت تحت فشار شکسته شود. آن‌گاه به قطعات ریز و غیر برنده تبدیل می‌شود که کناره‌های صیقلی و صاف دارد و آسیبی وارد نمی‌کند. این در حالی است که این مورد در شیشه معمولی صدق نمی‌کند و به صورت قطعات نسبتا درشت و برنده می‌شکند که همین ویژگی باعث ایمن شدن شیشه حرارت دیده می‌شود.

شکستن شیشه سکوریت
شکستن شیشه سکوریت

ضخامت:

شیشه پس از اعمال عملیات سکوریت شدن در همان ضخامت مانده و تغییری نمی‌کند.

رنگ و شفافیت:

شیشه سکوریت چون حاصل از شیشه‌ی معمولی است، پس رنگ و شفافیت شیشه خام را دارا است و تفاوتی ندارد.

وزن:

آیا فکر می‌کنید که وزن شیشه سکوریت به خاطر اعمال عملیات‌های انجام گردیده روی آن بیشتر از شیشه معمولی است؟ خیر این تصور اشتباهی است که اکثرا دچار آن می‌شوند. شیشه سکوریت از لحاظ وزنی هیچ تفاوتی با شیشه معمولی ندارد و دلیل استحکام آن، عملیات ویژه‌ای است که روی آن اعمال می‌شود.

تفاوت قیمت:

از آن‌جایی که برای تولید شیشه سکوریت نیاز به اعمال یک سری عملیات‌ها برای فرایند سکوریت کردن شیشه هستیم، طبیعی است که قیمت آن نسبت به شیشه معمولی بیشتر است.

مراحل تولید شیشه سکوریت:

عملیات ایمن کردن شیشه سکوریت با اعمال فرآیند حرارتی بر شیشه معمولی شروع می‌شود. ابتدا باید شیشه به ابعاد و فرم دلخواه آماده و برش داده شود چراکه استرس‌هایی که در طول فرآیند سکوریت کردن بر شیشه وارد می‌شود انجام هرگونه کاری از قبیل برش، سوراخ‌کاری و سند بلاست کردن، لول‌کاری و… را غیر ممکن ساخته و موجب شکسته شدن شیشه می‌شود.

بعد از برش شیشه در فرم و اندازه‌های مورد نیاز به ۴ لبه شیشه سنگ دیاموند زده‌می‌شود. سپس شیشه را در کوره مخصوص قرار می‌دهند تا دمای ۶٢۵ حرارت می‌دهند. در مرحله بعد شیشه از قسمت کوره دستگاه خارج گردیده و وارد قسمت خنک‌کننده می‌شود. در این قسمت شیشه تحت فرآیند کنترل شده‌ای به سرعت خنک می‌گردد. که البته برای تولید شیشه‌های نیمه سکوریت فرآیند سرمایش به کندی صورت می‌گیرد.

تولید شیشه سکوریت
تولید شیشه سکوریت

سرد کردن سریع شیشه باعث می‌شود که در سطح شیشه تنش فشاری و در قسمت مرکزی آن تنش کششی ایجاد شود. معمولا شیشه‌های سکوریت در این روش، دارای تنش فشاری سطحی ۱۰۰Mpa و تنش کششی داخلی حدود ۵۰Mpa هستند. ایجاد تنش‌ فشاری بیشتر در سطح، به علت اینکه تنش کششی داخلی را نیز افزایش می‌دهد خطر شکست شیشه را از طریق ترک‌های درونی به دنبال خواهد داشت.

خرد شدن شیشه سکوریت:

به علت بالا بودن میزان انرژی الاستیک ذخیره گردیده، شیشه‌هایی که از این طریق سکوریت شده‌اند، در صورت بروز شکست به تعداد زیادی ذرات ریز که فاقد لبه‌های برنده می‌باشند تبدیل خواهند شد که برای مصرف‌کننده خطرات کمتری دربر دارد.
زیاد‌تر بودن تعداد ذرات حاصل از شکست و کوچک‌تر بودن ابعاد آن حاکی از درجه سکوریت بالا‌تر می‌باشد. درنتیجه تعداد و ابعاد ذرات حاصل از خرد شدن شیشه معیار ارزیابی کیفیت این شیشه‌ها در استانداردها هستند. این شیشه در برابر بارهای مکانیکی، تنش‌های حرارتی، باد، وزن برف و ضربه تا ۵ برابر نسبت به شیشه معمولی با‌‌ همان ابعاد و ضخامت مقاوم‌تر است.

تمام خصوصیات شیشه‌های سکوریت با شیشه معمولی یکسان است و تنها ویژگی که تغییر می‌کند مقاومت مکانیکی است، که بیشتر می‌شود. هرگونه اشکال در فرآیند سکوریت کردن شیشه‌ها، بعد از نصب پنجره‌ها به آسانی به نظر می‌رسد و نمایان می‌شود و موجب موج‌دار بودن شیشه می‌گردد که این مساله در زیبایی شیشه‌ها و نما به شدت مورد توجه است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب بیشتر در پایدار سولار:

اطلاع از جدیدترین اخبار پیرامون پنل‌های خورشیدی در پایدار سولار

عضویت در مجله آموزشی

برای اطلاع از جدیدترین مطالب سایت در مجله آموزشی عضو شوید