مجله آموزشی: معرفی انرژی خورشیدی و پنل خورشیدی

معرفی انرژی خورشیدی و پنل خورشیدی

معرفی انرژی خورشیدی و پنل خورشیدی

عناوین مقاله

انرژی خورشیدی:

انرژی‌های حرارتی، برق آبی، زمین گرمایی و خورشیدی تعداد کمی از منابع اصلی تجدیدپذیر انرژی هستند که می‌توان گفت در میان آن‌ها انرژی خورشیدی، انرژی آینده است. چرا که نور خورشید به وفور و به صورت رایگان در طبیعت موجود است که می‌توان با پنل خورشیدی این بحران جهانی را مدیریت و درمان کند. سرعت توسعه بالای صنعت خورشیدی نشان‌دهنده‌ی تقاضای بالای بشر برای این نوع انرژی نسبت به هر منبع دیگری است.

به دلیل جمعیت رو به افزایش جهان و پیشرفت تکنولوژی، تقاضای انرژی روز به روز در حال گسترش است. همین امر باعث شده که بر منابع متعارف انرژی‌های فسیلی همچون زغال‌سنگ، گاز طبیعی، نفت و غیره فشار وارد شود. استفاده فراتر از حد معمول از این قبیل انرژی‌ها زمین را در آستانه افزایش آلودگی زیست‌محیطی قرار داده است. از این رو جهان نیازمند به یک یا چند منبع تجدیدپذیر و مقرون به‌ صرفه برای پاسخ‌گویی به نیازهای جمعیت رو به رشد خود است.

انرژی خورشیدی از شناخته ‌شده‌ترین منابع انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک در جهان است که هم به طور مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم به انرژی الکتریکی و گرمایی تبدیل می‌شود و برق مورد نیاز برای خانه‌ها و مشاغل را تامین می‌کند. این انرژی، تمیزترین و فراوان‌ترین منبع انرژی تجدیدپذیر است.

امروزه فناوری‌های خورشیدی می‌توانند از این انرژی برای مصارف مختلف از جمله تولید برق، تامین نور اماکن و گرم کردن آب برای مصارف خانگی، تجاری و صنعتی استفاده کنند.

پنل خورشیدی و انرژی خورشیدی
پنل خورشیدی

پنل خورشیدی چیست؟

پنل‌های خورشیدی یکی از انواع استفاده از انرژی خورشیدی است. که از کنار هم قرار گرفتن مجموعه‌ای از سلول‌های کوچک خورشیدی که نور خورشید را جذب کرده و به برق تبدیل می‌کنند تشکیل شده است. این صفحات با نام فتوولتائیک (PV) یا سولار (solar) شناخته می‌شوند. سلول‌های خورشیدی مدرن، تصویری آشنا برای مردم دارند. به عنوان مثال می‌توان از ماشین حساب‌ها و صفحه‌های خورشیدی روی سقف خانه‌ها و یا چراغ‌های خورشیدی راهنمایی‌رانندگی نام برد.

امروزه صفحه‌های خورشیدی، یکی از پرسرعت‌ترین فناوری‌های رو به رشد است که نقش بزرگی در نسل جدید فناوری انرژی‌ها ایفا می‌کند.

یکی از موثر‌ترین راه‌ها جهت صرفه‌جویی در مصرف برق، نصب این صفحات بر سقف اداره‌ها، منازل و استفاده از صفحات خورشیدی در بزرگراه‌ها و جاده‌هاست که هم در بسیاری از نقاط شهری و جاده‌ای در ایران و هم در سطح جهان به صورت پیشرفته مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب بیشتر در پایدار سولار:

اطلاع از جدیدترین اخبار پیرامون پنل‌های خورشیدی در پایدار سولار

عضویت در مجله آموزشی

برای اطلاع از جدیدترین مطالب سایت در مجله آموزشی عضو شوید