مجله آموزشی: تمیز کردن و نگهداری پنل‌ خورشیدی

تمیز کردن و نگهداری پنل‌ خورشیدی

تمیز کردن پنل خورشیدی

عناوین مقاله

گرد و غبار از عواملی است که می‌تواند در عملکرد پنل‌های خورشیدی اخلال ایجاد کند. در مناطقی که درصد آلایندگی و رطوبت هوا زیاد است، این احتمال افزایش پیدا می‌کند و شاهد محدودیت‌هایی در عملکرد پنل‌های خورشیدی خواهیم بود. بنابراین تمیزکردن و نگهداری پنل‌ خورشیدی از اهمیت بالایی برخوردار است.

نحوه‌ی تمیزکردن و نگهداری پنل‌ خورشیدی:

برای تمیز کردن و نگهداری پنل‌ خورشیدی، نیاز به افراد مجربی داریم. که با رعایت اصول ایمنی و فنی، به بهترین نحو پنل‌ها را از آلودگی‌ها تمیز کنند. این پرسنل می‌بایست لباس‌های عایق الکتریکی مناسب بپوشند و به هنگام کار کردن در نزدیک ماژول‌ها اعم از تمیز کردن، عملیات بازررسی و … از تجهیزات حفاظتی (PPE) استفاده کرده تا احتمال هرگونه ایجاد آسیبی را کاهش دهند.

روش هوشمند آلاینده سنجی یکی از بهترین روش‌هایی است که توسط آن می‌توان میزان آلودگی موجود روی پنل‌ها را بررسی کرد.

شرکت‌های زیادی دستگاه‌های هوشمند سنجش آلودگی روی پنل را ساخته‌اند که با توجه به ظرفیت نیروگاه، یک یا چند سنسور در نیروگاه‌ها نصب می‌گردد. و میزان آلودگی روی پنل سنجیده می‌شود. سپس تیم شست‌وشو بر اساس درصد‌های تعریف شده در زمان مناسب، اقدام به شست‌وشو می‌کنند.

◀ برای مشاهده مزایای پنل خورشیدی کلیک نمایید.

بهترین زمان برای تمیز کردن پنل‌ها چه زمانی است؟

این زمان با توجه به عوامل مختلفی از جمله آلودگی هوا و غلظت آن، جغرافیای مکان، سرعت باد و به‌طور کل روزهای بادی، متفاوت است. و توجه به این فاکتورها حائز اهمیت است.

به طور کلی، در روز‌هایی که وزش باد در منطقه وجود داشته باشد، میزان غبار هوا و کیفیت سطح به کار برده شده روی پنل موثر بر تغییر این زمان می‌باشد. در صورتی که شرایط آب‌و‌هوایی محل احداث نیروگاه عادی باشد و وزش باد قابل قبولی نیز در جریان باشد، می‌توان زمان شست‌وشوی سطح پنل را بین دو الی سه هفته یک مرتبه در نظر گرفت.

اما اگر با آلودگی هوا مثل شهر تهران و یا گرد و خاک زیاد مانند شهرهای جنوبی ایران روبرو هستیم، این اقدام باید به هفته‌ای یک مرتبه کاهش یابد و هرچه به غلظت آلودگی و غبار افزوده شود، فاصله زمانی تمیز کاری را نیز باید کاهش داد.

نگهداری پنل‌ خورشیدی
نگهداری و تمیز کردن پنل خورشیدی

یکی دیگر از موارد مهم، کیفیت سطح پنل و میزان صیقلی و شفافیت آن می‌باشد. اگر از پنل‌های درجه ۲ و ۳ استفاده می‌کنید، احتمالا به دلیل کم بودن کیفیت سطح پنل و پایین بودن درصد صیقل روی آن، مجبور به شست‌وشوی زود هنگام سطح پنل‌ها شوید.

همچنین در صورت بزرگ بودن نیروگاه خورشیدی، هزینه شست‌وشوی پنل‌های خورشیدی به عنوان هزینه نگهداری پنل‌ خورشیدی دائم درنظر گرفته می‌شود.

در این صورت سیستم نیروگاه باید به گونه‌ای طراحی و اجرا شود که امکان تردد در بین ماژول‌ها و شست‌وشوی راحت آن‌ها وجود داشته باشد. در غیر این ‌صورت شست‌وشوی و نگهداری پنل‌ خورشیدی با مشکل مواجه خواهد شد.

از دیگر موارد قابل اهمیت و بسیار مهم، اتصالات و کابل‌ها هستند. اتصالات باید به گونه‌ای اجرا شوند که با تمیزکاری و شست‌وشو خللی در سیستم نیروگاه و نگهداری پنل‌ خورشیدی به وجود نیاید.

برای شست‌وشوی پنل در نیروگاه خورشیدی، دو روش رایج را به شما پیشنهاد می‌کنیم که با بررسی نیروگاه خود، باید یکی از آن‌ها را به کار گیرید:

یکی روش دستی و با نیروی انسانی و دیگری به کمک روش‌های مکانیزه و ربات‌های شستشوگر است.

مطالب بیشتر: باورهای غلط درباره انرژی خورشیدی چیست؟

 شست‌وشوی دستی پنل خورشیدی:

در حالتی که از نیروی انسانی بخواهید استفاده کنید، باید بدانید این روش دقت بسیار بالایی نداشته و همچنین میزان مصرف آب نیز در این حالت بالا است. همچنین شست‌وشوی سلول‌ها در این روش زمان‌بر است.

برای عملیات شست‌وشو ابتدا باید سیستم را کاملا خاموش کنید. پیشنهاد می‌کنیم حتی الامکان شست‌وشو را در شب انجام دهید و یا از عصر که ساعت کار سیستم تمام شد آن را خاموش کرده عملیات پاکسازی را انجام دهید. البته می‌توانید شست‌وشو را در روز‌های ابری و یا صبح زود انجام دهید.

شست‌وشوی دستی برای چه موقعیتی پیشنهاد می‌شود؟

شست‌وشوی دستی بیشتر برای نیروگاه‌های ۵۰۰ کیلووات و پایین‌تر توصیه می‌شود.

شست‌وشوی مکانیزه پنل خورشیدی:

زمانی که شما بخواهید از ربات استفاده کنید، این کار باعث می‌شود سرعت شست‌وشو بالاتر برود، میزان آب کمتری استفاده شود و از نیروی کار کمتری استفاده خواهید کرد.

 این نیروی کار جهت جابه‌جایی ربات شست‌وشوگر و عوض کردن ردیف آن، مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ و به حداکثر ۲ نفر احتیاج است. البته این منوط به حالتی است که از یک ربات استفاده کنید. ممکن است در یک مزرعه خورشیدی به بیش از یک ربات نیاز داشته باشید.

آیا استفاده از ربات‌ها به صرفه هستند؟

 برای دانستن اینکه آیا از لحاظ هزینه‌ای استفاده از ربات به صرفه است یا خیر، باید به نسبت میزان آلودگی آن مکان و مقیاس نیروگاه، میزان در دسترس بودن آب و عوامل دیگر توجه کنیم و بدانیم که به این عوامل بستگی دارد.

ربات شست‌وشوی پنل خورشیدی با توجه به تاثیر مستقیمی که در افزایش راندمان سیستم دارد، پیش‌بینی می‌شود در مدت یک و نیم تا سه سال هزینه خود را بازگرداند. در مناطقی که دارای میانگین گرد و غبار متوسط تا بالایی هستند، مانند بخش‌هایی از جنوب و مرکز، آلودگی در روز‌های عادی، به ازای هر روز میزان ۰.۴% تا ۰.۸% کارایی کلی سیستم را پایین می‌آورند و اگر انباشته شود بخش قابل توجهی از راندمان سیستم را می‌کاهد!

آیا کارایی ربات‌ها در همه شرایط یکسان است؟

در روز‌هایی که تندباد‌ها و گرد و غبار غلیظ باشد، ممکن است تا حداکثر ۶۰% کارایی سیستم خورشیدی را پایین آورد. ربات شست‌وشوی پنل خورشیدی به صورت شارژی است و با هر بار شارژ حدود ۵ تا ۸ ساعت قابل استفاده است. یکی از دلایلی که ما استفاده از ربات شست‌وشوی پنل را پیشنهاد می‌کنیم این است که این کار علاوه بر بالا بردن راندمان سیستم، هزینه‌های نگهداری را هم به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

در پایان توجه داشته باشید که تمیز کردن پنل‌های خورشیدی در مناطقی که دارای بارش‌های فصلی می‌باشد و یا مقدار گرد و غبار در آن مناطق کم بوده از اهمیت بالایی برخوردار نمی‌باشد و پرداخت هزینه‌های بالا برای بستن قرارداد‌های نظافت امری بیهوده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب بیشتر در پایدار سولار:

اطلاع از جدیدترین اخبار پیرامون پنل‌های خورشیدی در پایدار سولار

عضویت در مجله آموزشی

برای اطلاع از جدیدترین مطالب سایت در مجله آموزشی عضو شوید