مجله آموزشی: انواع سلول‌های خورشیدی (پلی کریستالی)

انواع سلول‌های خورشیدی (پلی کریستالی)

تفاوت سلول خورشیدی مونو کریستالی با پلی کریستالی

عناوین مقاله

سلول خورشیدی پلی‌کریستالی:

پلی به معنی «چند» است. همان‌گونه که از نام آن پیداست، برای تولید این سلول خورشیدی، چند کریستال سیلیکونی خالص مختلف با هم ترکیب می‌‌شوند. سلول‌های خورشیدی پلی کریستالی راست گوشه هستند و در مقایسه با صفحات خورشیدی مونوکریستالی، سیلیکون کمتری نیاز دارند که باعث می‌‌شود هزینه کمتری نیز داشته باشند.

علاوه بر این، سلول‌های پلی‌کریستالی (Polycrystalline Cells) نسبت به سلول‌‌های PV مونوکریستالی بازدهی کمتری دارند که تقریبا بین ۱۴ تا ۱۷ درصد است. این سلول‌‌ها را، پلی‌‌سیلیکون یا سیلیکون مولتی‌‌کریستالی نیز می‌نامند و نخستین بار در سال ۱۹۸۱ به بازار عرضه شدند.

صفحات خورشیدی پلی‌کریستالی

برای ساختن سلول‌‌های PV پلی کریستالی، سیلیکون خام خالص را ذوب کرده و داخل قالب مربعی شکل مخصوص به خود می‌ریزند تا خنک شود، سپس آن را به صورت آرایه‌‌ها و ویفرهای (تراشه) کاملا مربعی شکل برش می‌‌دهند. جالب است که بدانید در صفحه خورشیدی پلی کریستالی، آرایش بلوری به صورت غیریکنواخت وجود دارد که به دلیل انعکاس نور، آبی‌‌تر به نظر می‌‌رسد.

 امروزه قیمت صفحات خورشیدی پلی کریستالی پایین‌تر آمده است و در بازارهای جهانی دوباره محبوبیت خود را بازپیدا کرده‎‌اند.

صفحات خورشیدی پلی کریستال
سلول خورشیدی پلی کریستالی

مزایای صفحات خورشیدی پلی کریستالی:

  • صفحات خورشیدی پلی‌‌کریستالی، قدرت تحمل کمتری نسبت به گرما دارند؛ یعنی عملکرد آن‌ها در دمای بالا در مقایسه با ماژول‌‌های PV خورشیدی مونوکریستالی کمتر است. زیرا ممکن است گرما صفحات خورشیدی را دچار مشکل کند و طول عمر آن‌ها را کاهش دهد. پس این موضوع مهمی است که صاحبان کارخانه‌ها و یا خریداران صفحات خورشیدی هنگام خرید، باید به آن توجه کنند تا بهترین عملکرد و کیفیت را داشته باشند.
  • هزینه‌ی تولید سیلیکون پلی‌‌کریستالی، کم‌تر و فآایند تولید آن ساده‌تر است.
  • ساخت این نوع صفحه مقرون به صرفه است، بازدهی خوبی دارد و مساحت کمی را روی بام اشغال می‌‌کند.
  • در دسترس است و جابه‌جایی و استفاده از آن آسان است.

معایب صفحات خورشیدی پلی کریستالی:

  • بازدهی صفحات خورشیدی پلی‌‌کریستالی تقریبا ۱۴ تا ۱۷ درصد است. از نظر فنی، این بدین معنی است که اگر ۱۰۰ وات انرژی پتانسیل خورشیدی به این صفحه خورشیدی برخورد کند، خروجی آن حدود ۱۳.۵ تا ۱۷ وات انرژی الکتریکی تولید شده خورشیدی خواهد بود. از این رو، این نوع صفحه نسبت به صفحه خورشیدی مونوکریستالی اندکی کم‌‌بازده‌‌تر است.
  • ماژول‌‌های PV پلی‌‌کریستالی در مقایسه با صفحه خورشیدی مونوکریستالی هم‌‌اندازه خود (دارای سطح یکسان) برق کمتری تولید می‌‌کنند. که البته این ویژگی دائم و همیشگی نیست.
  • این صفحات در مقایسه با صفحه خورشیدی مونوکریستالی و فیلم نازک از نظر زیبایی برای استفاده مناسب نیستند. چراکه به دلیل چند رنگ بودن آبی‌های موجود در آن، ظاهر یکنواختی ندارد.

و در نهایت شایان ذکر است که همانطور که گفته شد، بازده سلول‌های خورشیدی پلی‌کریستال بین ۱۴ تا ۱۷ درصد بوده و تمامی آن‌ها مربع شکل می‌باشند.

سلول‌های پلی‌کریستال در ابعاد ۴ اینچ (۱۰ × ۱۰ سانتیمتر مربع)، ۵ اینچ (۱۲/۵ × ۱۲/۵ سانتیمتر مربع) و ۶ اینچ (۱۵ × ۱۵ سانتیمتر مربع) و همچنین (۱۵/۶ × ۱۵/۶ سانتیمتر مربع) و (۲۱ × ۲۱ سانتیمتر مربع) تولید می‌شوند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب بیشتر در پایدار سولار:

اطلاع از جدیدترین اخبار پیرامون پنل‌های خورشیدی در پایدار سولار

عضویت در مجله آموزشی

برای اطلاع از جدیدترین مطالب سایت در مجله آموزشی عضو شوید